Vanaf 1 juli start de nieuwe SUP-regeling, wat zal betekenen dat er voor een groot aantal artikelen op de verpakking, verplicht een prijsvermelding nodig is. Vanuit Udea hebben we in de afgelopen tijd geprobeerd, goed in beeld te krijgen hoe de wetgeving uitgevoerd dient te worden en wat het voor het assortiment in uw winkel betekent. Op dit moment zijn er nog veel onduidelijkheden, dit horen we ook van veel anderen partijen in de markt terug. De komende weken/maanden zal naar verwachting duidelijker worden hoe de regeling op bepaalde punten geïnterpreteerd dient te worden en zullen we waar nodig nog aanpassingen doorvoeren.
De Single Used Plastic richtlijnen zijn opgesteld met als belangrijkste doel het verminderen van de milieu-impact van wegwerpplastics. Hierbinnen is de belangrijkste maatregel die ingaat op 1 juli dat er een meerprijs geldt bij consumentenverkoop van drinkbekers en vormvaste voedselverpakkingen welke plastic bevatten en bestemd zijn voor eenmalig gebruik buiten de verkooplocatie (om mee te nemen, af te halen of te bezorgen). Single Use Plastic (SUP) wetgeving | Afvalfonds Verpakkingen
Om uitleg te geven om welke producten het precies gaat, heeft de overheid een zogeheten afwegingskader gemaakt. Afwegingskader - Regelgeving kunststofproducten voor eenmalig gebruik (overheid.nl)
Er worden adviezen gegeven voor wijze van beprijzing. Dit is een advies, opvolging is wel verplicht maar een opvolging van het adviesbedrag is niet verplicht. De prijs mag daarom zelf bepaald worden en het bedrag mag u als bedrijf, winkel en/of to go locatie ook zelf houden en dient niet te worden afgedragen. Eerder is er via de Biowinkelvereniging een schrijven uitgegaan, waarin informatie is gegeven over deze nieuwe richtlijnen. Hierin is echter de informatie gegeven dat het enkel ging over producten die ter plaatse verpakt werden. Dit is incorrect. Het gaat ook over producten die kant en klaar zijn ingekocht bij een leverancier, zoals Udea. Vanuit Udea is de wens uitgesproken voor een uniforme aanpak, maar het is de Biowinkelvereniging en het CWA nog niet gelukt om hierin een uitwerking te maken. Hierover zijn wij zeer actief en met hoge urgentie in gesprek.
Voor Udea is daarom gekozen om alle artikelen waar het om te gaan te voorzien van een Asterisk (*) op de kassabon omschrijving. Verder kan dan onderaan de kassabon de tekst “* In dit product is een wettelijke meerprijs van €0,05 verrekend voor de plastic verpakking.” zichtbaar worden. Deze uitwerking zit in de pijplijn en zal hopelijk zo snel mogelijk zijn doorgevoerd.
De prijs kan uiteraard vrij ingevuld worden, deze heeft immers geen gevolgen voor de kostprijs of verkoopprijs van een product. Wij adviseren 5 cent aan te houden, maar zullen komende tijd scherp opvolgen wat andere retailers doen qua bedragen en verrekening.
Vanuit Udea hebben wij in de afgelopen dagen met meerdere partijen contact opgenomen om te zien hoe andere retailers deze wet implementeren. Wat we vooral concluderen is dat het bij iedereen nog onduidelijk is en dat iedereen ook veel naar elkaar zal kijken in de eerste weken. Voor Udea hebben we voor nu deze keuze gemaakt om aan de wetgeving te voldoen. In de komende tijd hopen wij samen met de Biowinkelvereniging en het CWA tot een goede uniforme oplossing te komen. Voor vragen kun je contact opnemen met verkoop@udea.nl of kwaliteit@udea.nl.
We houden u op de hoogte.