Dat stadskinderen vandaag de dag denken dat melk uit de fabriek komt en niet uit een koe, wordt soms geroepen om aan te geven dat het slecht gesteld zou zijn met hun kennis over landbouw en voedsel. Om hier wat aan te veranderen zou het geven van voedsellessen op scholen een goed idee zijn. En dat gebeurt dan ook steeds vaker. En dan niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk. Zo worden er kooklessen gegeven en excursies op boerderijen georganiseerd waar kinderen met hun voeten in de klei kunnen staan en de natuur kunnen ervaren. Vorige week gingen brugklassers van een school in de Randstad op veldwerkweek. Elke dag bezochten zij een landbouwbedrijf waaronder ook een biologisch zuivel- en tuinbouwbedrijf. Wij mochten meekijken.
Niet op laarzen, niet met overalls aan, maar op sneakers en gehuld in hippe kleding arriveerde de klas op de tuinderij. Gelukkig waren er laarzen in alle maten zodat de leerlingen gelijk aan de slag konden. Ze leerden over bodemvruchtbaarheid door zelf een kuil te graven en het profiel te bestuderen. Er werd gemeten tot hoe diep de wortels van de planten groeien, onderzocht hoe de samenstelling van de verschillende bodemlagen eruitziet en welke bodemdiertjes er leven.
De composthoop werd omgeschept waarna de temperatuur werd gemeten en diertjes werden geteld. Sommige leerlingen sloegen een kreet bij het zien van een worm, anderen koesterden duizendpoten als huisdieren en gaven ze troetelnamen. Een echte ontmoeting dus met dieren die horen bij een gezonde bodem.
Daarna plukten de leerlingen de ‘schattige’ aardbeien en kapucijners, ‘dat zijn toch aubergines?’. De leerlingen mochten ook meedoen met een onderzoek van Naturalis, het Nederlands centrum voor Biodiversiteit. Onderzoekers hadden proefveldjes aangelegd met verschillende bloemen. De leerlingen onderzochten welke bestuivers op welke bloemen afkomen. De leerlingen leerden over het belang van de bijen en andere insecten voor onder andere onze voedselproductie. De noodzaak om biologisch te telen in verband met de dramatische insectensterfte kwam uitgebreid aan de orde.
Als laatste opdracht maakten de leerlingen hun eigen kruidenboter. Met een mesje en schaaltje in de aanslag oogstten groepjes hun eigen samenstelling van kruiden en garneerden de kruidenboter met eetbare bloemen als korenbloem, Oost- Indische kers en komkommerkruid. Vervolgens bakten ze broodjes boven een vuur en besmeerden deze met hun zelfgemaakte kruidenboter. Aan het einde van de dag vertrokken de leerlingen met een schat aan ervaringen weer naar school. Zij weten na deze week vast waar de melk vandaan komt, maar ook hoe kapucijners groeien en waarom bijen zo belangrijk zijn.