Deze week is onze category manager Jeroen Sommers aan het woord. Jeroen is onder andere verantwoordelijk voor het glutenvrij schap en neemt u mee in alle trends en ontwikkelingen op dit gebied.
TRENDS IN HET SCHAP
Jeroen Sommers: "De groep glutenvrije klanten in Nederland groeit door. Het aantal mensen dat glutengevoelig is of zelfs last heeft van coeliakie stijgt niet zozeer, maar er wordt meer en beter gediagnostiseerd. Dit betekent dat deze categorie de aankomende jaren een flinke groei zal doormaken. De categorie bestaat uit grotendeels basisproducten die worden gekocht zonder al te veel overweging (pasta, brood, meel). Nadruk ligt op gemak, beschikbaarheid en prijs. Door het service element bevat het ook elementen zoals educatie of aanvullende informatie. We gaan het assortiment verder optimaliseren. Dit met het oog op een compleet basis assortiment, dat zo veel mogelijk uitblinkt in kwaliteit voor een betaalbare prijs. Balans hierin is belangrijk."
Keuze assortiment
Glutenvrij eten is een hele uitdaging. Zeker in de beginfase kan heel overweldigend. Door het combineren van een compleet glutenvrij assortiment helpen we consumenten om glutenvrij te eten. Ondanks dat steeds meer producten in het ‘reguliere’ assortiment ook glutenvrij worden, is een focus schap zeer belangrijk voor de glutenvrije klant.
Prijsdifferentiatie
Glutenvrije producten zijn van zichzelf al duurder. Daarnaast bieden wij 100% biologisch aan, want de prijs nog wat kan opdrijven. Omdat het assortiment bestaat uit basisproducten is de aankoopfrequentie hiervan hoger. Daarom is het belangrijk dat er genoeg alternatieven zijn in het schap met een lagere prijs. Vandaar dat de producten van Rosies terugkeren in het schap (havervlokken en havermout). Daarentegen bieden we ook meer premium / kwalitatief hogere producten aan. Dit biedt de consument meer keuze in verschillende prijsniveau’s.
Koolhydraatarm
Producten laag in koolhydraten zijn populair. Er is hier steeds meer vraag naar en daarom gaan we hier ook meer in aanbieden, zoals glutenvrije granola koolhydraatarm van Lisa’s Choice en koolhydraatarm brood van Dillon Organic.
Liberaire is het merk van onze familiebakker Van der Westen voor 100% glutenvrije producten. De broden en gebakjes worden in de 100% glutenvrije bakkerij in Gilze met veel vakmanschap gebakken. Zo kunt u uw klant zorgeloos laten genieten van smeuïg brood, appel- of slagroomgebak.
Voor de lekkere trek is Lady Fruitcake een uitkomst. Deze handgemaakte, plantaardige taartjes zijn met liefde en passie gemaakt in de patisserie. De voedende taartjes zijn gemaakt op basis van noten, zaden en fruit. Er wordt geen gebruik gemaakt van geraffineerde suikers en zoeten. Naast glutenvrij, zijn de taartjes ook vrij van soja- en palmproducten
Lisa's Choice is een volledig glutenvrij merk zonder additieven en E-nummers, zodat iedereen van al het lekkers kan genieten! Deze (h)eerlijke glutenvrije toastjes zijn er om zo uit het zakje te eten of te beleggen met lekkere toppings. Ook beschikbaar met een vleugje tomaat en basilicum of een hint van rozemarijn.
Deze traditionele koekjes van Céliane zijn zorgvuldig ontwikkeld voor mensen met een intolerantie of sensitiviteit voor gluten. Knapperig en smaakvol met alleen goede ingrediënten. Celiane hanteert een aantal uitgangspunten bij het ontwikkelen van het assortiment. Zo moeten de producten vooral écht lekker zijn, gecertificeerd glutenvrij en zonder of met zo min mogelijk toegevoegde suikers.