Deze week onze category manager Vivian aan het woord. Vivian is onder andere verantwoordelijk voor het koffieschap en neemt u mee in alle trends en ontwikkelingen op dit gebied.
TRENDS IN HET SCHAP
Vivian: "Binnen koffie bieden wij veel variëteiten aan zodat we verschillende smaakprofielen en zetwijzen kunnen bedienen. De afgelopen jaren is de prijs voor koffie fors gestegen. Inmiddels zien we de prijs van arabica weer dalen, maar deze is nog niet terug op het oude niveau. De prijs van robusta is de afgelopen periode alleen maar verder gestegen. De stijging in prijs is met name te wijden aan de slechte oogsten in Zuid-Amerika. Door deze prijsstijgingen binnen de koffie categorie zien we dat de omzet redelijk stabiel blijft, maar het volume daarmee wel is gedaald. Gemalen koffie heeft het grootste aandeel binnen deze categorie, maar staat op zowel omzet en afzet het meeste onder druk. Koffiebonen hebben over de afgelopen jaren een grote groei doorgemaakt en zijn nu licht dalen op omzet, maar op volume leveren we daar ook in.
We voegen een lupine koffie alternatief van Chikko not Coffee toe aan het assortiment. De chicorei varianten van dit merk lopen ontzettend goed en nu hebben we hier uitbreiding op. Ook komt het merk Bocca met een stevige kruidige Aziatische blend. Zowel in espressomaling als in bonen beschikbaar. Een heerlijke koffie voor de liefhebbers die meer van stevige kruidigere koffies houden. De varianten die voorheen onder het merk Brander1 by Bocca vielen zullen de komende tijd worden omgezet naar het merk Bocca. Hierdoor komt er een eenduidige merkuitstraling voor Bocca."