Deze week onze category manager Susanne aan het woord. Zij is onder andere verantwoordelijk voor het kaasschap en neemt u mee in alle trends en ontwikkelingen op dit gebied.
TRENDS IN HET SCHAP
Susanne: "De kaasmarkt staat onder druk. Er wordt minder vaak en minder per trip verkocht, terwijl de prijzen stijgen. Groei blijft er voor kaas om mee te borrelen en vegan kaas. Het zijn vooral de jongeren die voor vegan gaan. Sleutelwoorden zijn hier duurzaam en gezond, en daarom worden er ondanks prijsstijgingen extra shoppers naar dit soort segmenten getrokken. Qua shopper koopgedrag is er niet veel veranderd. Met name ouderen blijven op traditioneel broodbeleg zitten, het zijn vooral huishoudens met kinderen die relatief veel kaas gebruiken om mee te koken, net als de hogere inkomens die meer tijd (willen) nemen om aan koken te besteden. We zijn nog gewend vanuit de coronaperiode om meer thuis te zijn, thuis koken en borrelen met kaas door minder uit te gaan is er toen ingeslopen, daar liggen mogelijk nog kansen voor kaas door daarop in te spelen.''