Als je al 45 jaar levert aan biospeciaalzaken, altijd trouw bent gebleven aan de telers waarmee je het bedrijf hebt opgebouwd. En medewerkers hebt die soms al meer dan 30 jaar in dienst zijn, dan mag je toch wel concluderen dat je door en door vertrouwen uitstraalt. Horizon is een ijzersterk en stabiel merk waar je van op aan kan.
Waar een gemiddeld bedrijf op het industrieterrein van IJsselstein heeft gekozen voor parkeerplekken voor het pand, pronken bij Horizon Natuurvoeding de notenbomen. Het is typerend voor hoe Gaston, voormalig eigenaar, het bedrijf heeft ingericht: de natuur en de mensen staan voorop. Van noten, zaden en zuidvruchten van bevriende telers maalde hij de lekkerste pasta's. En dat doen ze nog steeds onder hetzelfde dak en met dezelfde club bevlogen mensen met kennis en passie voor de producten.
Nieuwe verpakkingslijn
Groot is het niet. Naast een notenmaler en afvullijn is er sinds kort ook een verpakkingslijn bij gekomen. Klaas Hoving, verantwoordelijk voor de verkoop bij Horizon Natuurvoeding, vertelt er trots over: “Hiermee kunnen we ook het verpakken zelf in de hand houden. De blokbodemzakken blijven veel beter staan in het schap en ze zijn iets smaller. Daardoor vergroot je het aantal facings. Daarnaast hebben we de hoeveelheid producten per omdoos verlaagd naar 6 stuks. Waarmee winkels kleinere hoeveelheden hoeven te bestellen en dus ook sneller weer nieuw product krijgen. En tot slot hebben we het etiket een kleine aanpassing gegeven. Het heeft nog steeds dezelfde vertrouwde uitstraling, maar oogt nu net wat moderner.”
Luisteren naar winkeliers
Klaas komt graag op de winkelvloer. “Als er iets is dan pak ik de auto en rijd ik gelijk naar de winkel. Ik vind het belangrijk om in verbinding te staan met winkeliers en consumenten. Winkeliers kunnen het best inschatten waar de consument behoefte aan heeft. En dat is een uniek assortiment waarmee de biospeciaalzaak zich kan blijven onderscheiden. Het is leuk om te zien dat er nu een nieuwe generatie jonge winkeliers ontstaat met nieuwe ideeën. Daar werk ik graag aan mee. Sinds ik met mijn pindakaasmachine door het land trek spreek ik veel consumenten. Je leert er zoveel van waar je de productontwikkelingen op baseert. Dat gaat bijna niet vanuit je kantoor.”
Nieuwe producten
Sinds de nieuwe eigenaar, Koen Bouwman, aan boord is gekomen hebben ze verschillende producten geïntroduceerd. En het mooie is dat ze allemaal zijn opgenomen in de schappenplannen. Denk aan zwarte tahin, pistachepasta en pecanpasta. “Deze producten maken de notenpastalijn bijna compleet.” zegt Klaas met een glimlach. “De grote potten gemengde noten- en amandelpasta 650 gram zijn ook niet meer weg te denken op de keukentafel van grote gezinnen. En ik kan alvast verklappen dat er later dit jaar nog vier nieuwe notenpasta’s worden geïntroduceerd. Aan de bakproducten zijn onlangs de geroosterde hazelnootstukjes toegevoegd. Dat was een specifieke wens van Udea. Biospeciaalzaken worden immers ook vaak bezocht voor bak- en kookspecialiteiten. Tot slot voegen we binnenkort zwart sesamzaad en zure kersen toe. Wat ons betreft absolute musthaves voor in het schap.”
Vertrouwde etiketten
“We hebben een tijd overwogen om de Horizon notenpasta-etiketten aan te passen. Die gaan immers al 30 jaar mee. Maar inmiddels is de retro-uitstraling onze kracht aan het worden. Mensen herkennen het nog van vroeger op de keukentafel. En ook winkeliers raden af of het etiket te wijzigen. We staan dynamisch in de markt met behoud van waarden. Het vertrouwen dat we hebben van onze telers, medewerkers en de consument maakt ons sterk. En dat koesteren we, zodat ze de komende 45 jaar ook op ons kunnen rekenen.”