Op woensdag 18 september vond de jaarlijkse Udea bijeenkomst met leveranciers plaats in het Markant Theater Maashorst in Uden. Met bijna 300 aanwezigen was het een drukbezochte dag, met een significante groei in gasten ten opzichte van vorig jaar. Tijdens de bijeenkomst werd teruggeblikt op de uitdagingen van de afgelopen jaren, maar vooral ook vooruitgekeken met positief gestemde ontwikkelingen. Algemeen directeur Erik Does en andere sprekers benadrukten de gezamenlijke ambitie om te blijven innoveren en een koploperspositie in de duurzame voedselketen te behouden. Waar we de afgelopen jaren hebben moeten overleven, mogen we nu weer met vertrouwen meer offensief handelen en investeren in groei. De dag markeerde ook de start van de jaargesprekken met leveranciers, waarbij nieuwe plannen worden gemaakt gericht op groei. De rationale achter de nieuwe Ekoplaza-campagne werd gepresenteerd en tevens was er voor het éérst een verkiezing voor de ‘Beste introductie van het jaar’.
Terugkijken en vooruitblikken
Erik Does, algemeen directeur blikt samen met Luc Dossche, directeur Biofresh België terug op de uitdagingen van de afgelopen jaren. Met onder andere inflatie, een dalend consumentenvertrouwen en stijgende kosten waren het soms turbulente tijden. De huidige ontwikkelingen zijn desalniettemin zeer hoopgevend, waarbij Ekoplaza sinds eind vorig jaar significant boven de marktgemiddelden van reguliere supermarkten presteert. De Belgische retailtak komt voornamelijk aan bod in de update van Alexis Descampes, directeur Retail België. Zowel autonoom als door overname van winkels is een mooie groei gerealiseerd. De Belgische retailtak bestaat uit de formules Färm, Brüt by Färm, Ekoplaza en Sequoia waarvan begin 2024, 9 vestigingen werden overgenomen.
Categorieplannen en jaargesprekken
Operationeel Manager Stephan Blommendaal presenteert samen met Vivian Bakker (teamlead DKW) en Frank van Mourik (teamlead Vers) de categorieplannen voor 2025. De leveranciersdag is de aftrap voor individuele jaargesprekken met leveranciers, waarin een plan wordt gemaakt om met elkaar invulling te geven aan de gezamenlijke groeiambities. Stephan: “De belangrijkste voorwaarde voor groei is een goede basisprestatie. Waarbij we erop aansturen producten zowel op de juiste tijd als op de juiste plek te krijgen voor een realistische prijs.”
In aanloop naar een nieuwe Product Information Management tool - welke de basis vormt voor diverse (interne) projecten - wordt er van leveranciers extra tijd en aandacht gevraagd voor data(kwaliteit). Steven IJzerman, MVO-manager praat hierover door en benadrukt hoe Udea zich inzet voor diverse nieuwe duurzaamheidsverplichtingen. In dat kader kondigt Steven een samenwerking aan met Greenswap, waarbij de CO2-impact per product berekend wordt voor Scope 3-rapportages. CEO Greenswap Ajay Varadharajan neemt ook zelf het woord om zijn innovatieve, AI-gebaseerde werkwijze te tonen die deze metingen mogelijk maakt.
Retailmarketing
Binnen retailmarketing laat Marketing Manager Hans van Mierlo zien wat de strategie is voor de korte en middellange termijn. Hierbij wordt de Ekoplaza klant meer en meer centraal gezet; door gebruik te maken van data-analyses, enquêtes en klantpanels wordt steeds beter inzichtelijk wat de behoeften van de klant is. Het helpt om klanttevredenheid en -loyaliteit te verbeteren, maar zorgt ook voor een solide basis onder marketingcampagnes.
De manier waarop Ekoplaza wordt gepositioneerd in de markt, is een belangrijk onderdeel van de lange termijn marketingstrategie. Deze wordt richting het einde van de middag nader toegelicht door Yvon Hoogers, Manager Brand & Digital. Daar waar Ekoplaza fundamentele keuzes maakt, onder andere met een volledig biologisch assortiment als ondergrens. Op dit soort formule claims is de nieuwe merkcampagne ‘Principieel voor een betere wereld’ gebouwd, welke begin juni is gelanceerd. “Het zijn claims waar Ekoplaza als organisatie achter staat, waar we gezamenlijk voor knokken. Waar we principieel voor of tegen zijn en waar de formule Ekoplaza op gebouwd is. De resultaten van de campagne zijn boven verwachting en ook de reacties vanuit het netwerk zijn positief.” De campagne werd vanuit de zaal gewaardeerd met een mooi applaus.
Aankomend jaar gaat Ekoplaza de klant laten zien dat het lekkerste eten uit de beste keten komt. Elk product wat de klant in het mandje doet, draagt bij aan een betere wereld. Het doel is de consument te betrekken bij de voedselketen en kennis te laten maken met alle mooie producten die in de winkels te vinden zijn. In samenwerking met culinair journalist en presentatrice Laura de Grave wordt er aankomend jaar korte, snelle en pakkende content ontwikkeld die de doelgroep aanspreekt.
Beste introductie van het jaar 2024
Voor het eerst dit jaar werd er tijdens de Udea leveranciersdag een ‘Beste introductie van het jaar’ verkozen. Alle Categorie Managers selecteerden twaalf innovatieve introducties, waaruit het Ekoplaza-consumentenpanel drie finalisten koos. Wisselwaar Havermout, Choco Chunks No Sugar Daddies en Mixblik Mafé behoorden tot de uiteindelijk top drie. Alle aanwezigen tijdens de leveranciersdag van 2024 brachten live hun stem uit om zo gezamenlijk de winnaar te bepalen.
Mixblik, een sociaal initiatief dat wordt gerund door vrouwen die onlangs in Nederland zijn komen wonen, werd door het publiek unaniem gekozen als winnaar. Daarmee is Mixblik Mafé verkozen tot “Beste introductie van het jaar 2024”. Onder andere Esther van der Hoeven was aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen: “Udea en in het speciaal Categorie Manager Anouk Willems, bedankt voor jullie vertrouwen en de superfijne samenwerking! Komende week zullen wij binnen Mixblik deze mijlpaal nog eens vieren, want dit was echt team effort!” Mixblik gaat naar huis met de trofee en wint een compleet contentpakket, te besteden bij Udea en Ekoplaza.
De verkiezing zorgde voor een feestelijke afsluiter van een succesvolle leveranciersdag. Onder het genot van een hapje en een drankje werd er nog nagepraat tijdens een afsluitende borrel.