Afgestudeerd als personeelsfunctionaris, rolde Koen Ketelaars als bedrijfsleider van een Ekoplaza-winkel de biologische wereld in: “Biologisch is echt zóveel leuker en interessanter! Zeker toen ik na zeven jaar zelf ondernemer werd. Nu run ik samen met mijn vrouw Bernadette onze eigen Ekoplaza in Nijmegen. Als ondernemer heb je meer mogelijkheden. We kunnen een persoonlijk tintje aan de winkel geven, zoals bijvoorbeeld lokale leveranciers toevoegen die in mijn ogen écht iets moois te bieden hebben. Dat ondersteunt Udea. Het is een voordeel dat zij het moederbedrijf zijn van Ekoplaza. We hebben er beiden belang bij dat de winkel goed draait. Dat heeft ook betrekking op keuzes die we maken en hoe we met elkaar omgaan.”
Geen derde partij nodig
“Als ondernemer vind ik het fijn dat ik één aanspreekpunt heb bij Udea. Een persoonlijk contact waarbij ik alles kwijt kan: Johan. Hij denkt ook met mij mee. Bijvoorbeeld hoe ik mijn winkel verder kan verbeteren zodat ik meer voor mijn klanten kan betekenen. Hij komt persoonlijk langs en zo hebben we bijvoorbeeld in gezamenlijk overleg de route in de winkel aangepast. Als groothandel levert Udea ondernemers een compleet pakket aan. Als geen ander weten zij hoe je een hele mooie winkel kunt neerzetten. Het is heel prettig dat ik daar geen derde partij voor nodig heb. Zo kan ik mij met mijn team focussen op onze klanten, dat is mijn taak. Dat kan ik alleen doen als alles om mij heen goed geregeld is. Dat doet Udea steeds beter.”
Achtergrondinformatie over voeding
Koen: “Het runnen van de winkel en een gezin is topsport. Door de bio-wereld zijn wij thuis anders gaan eten. Glutenvrij eten gaf de meeste voordelen. Vroeger was ik altijd maar moe, nu ben ik ook wel eens moe, maar dit is een ‘normale’ moeheid. Daarom geloof ik ook niet in de 80-20 regel. Elke keer als ik afwijk van mijn eetpatroon heeft dat z’n uitwerking op mijn lichaam. Toch ben ik vrij terughoudend om mijn eigen leefstijl in de winkel te verkopen als antwoord op alles. Als klanten er naar vragen deel ik ideeën of recepten. Maar ik probeer vooral aan te sluiten bij de ideeën die de klanten zelf hebben over voeding. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Met onze ervaring en de achtergrondinformatie vanuit Udea kunnen wij daar een aanvulling op geven. Ook het klantenmagazine Lekker Weten dat Ekoplaza uitgeeft helpt daarbij. Zo kan de klant zich verder verdiepen. Juist het verhaal dat achter bio schuilt is belangrijk te vertellen. Dat zou nog beter kunnen wat mij betreft.”
Oog op de toekomst
“Biologisch is voor ons een keuze die veel meer betekent,“ gaat Koen verder. “Het gaat niet alleen om de korte termijn. We moeten ook verder kijken, naar de toekomst. Wij hebben twee dochters en die lopen over 50 jaar nog op deze wereld rond. Ik wil graag dat zij ook nog een vruchtbare aarde hebben om op te leven. Gelukkig zien we in de winkel en om ons heen het besef groeien dat biologisch een belangrijke keuze is voor de toekomst van de wereld. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat de échte kwaliteit in kleinschaligheid ligt. Bijvoorbeeld melk die van koeien komt van een kleinschalige boerderij, waar de boer vol passie werkt. Door voor dit soort biologische producten te kiezen, hoop ik iets moois mee te kunnen geven aan de toekomst van kinderen. Via onze Ekoplaza-winkel waarbij de goede biologische producten van Udea ook een rol spelen.”