Marlies en Kim Thiessen zijn sinds kort klant bij Udea. Na 17 jaar in een supermarkt te hebben gewerkt, startte Marlies een aantal jaar geleden haar eerste winkel op 65 m2. Marlies: “Achteraan in een passage, weggedrukt in een hoekje begon ik Het Natuurhoekje. Ik stond vooral bekend als de allergiewinkel. Al na twee jaar groeide onze winkel uit z’n jasje en verhuisde ik naar een groter pand. Omdat ik het niet meer alleen redde besloot mijn dochter Kim fulltime mee te doen. We verdiepten ons enorm in biologisch en werden franchisenemer van Natuurwinkel Heythuysen. Sinds vorig jaar hebben wij gekozen voor Udea als onze groothandel. Na deze stap werd het mogelijk om de prijzen te laten zakken en is de omzet gegroeid. De klant neemt per persoon dus meer mee. Maar het belangrijkste is: Udea wil samen met ons aan het succes bouwen. Ondanks dat we geen grote speler zijn, kregen we de volle ondersteuning bij deze keuze en nu nog steeds.”
Aansluiten bij trends
“Udea sloot op dat moment aan bij hoe wij dachten”, gaat Marlies verder. “Voor ons is het heel belangrijk dat we meerdere keren per week kunnen bestellen, ook kleinere aantallen. Je kunt je winkel dan veel beter aansturen. Voor een kleine winkel als de onze is het belangrijk dat de voorraad in de winkel zit. Een groot voordeel is dat Udea met de trends op de markt meegaat. Producten die steeds vaker gebruikt worden in nieuwe kookboeken nemen ze meteen op in hun assortiment. Als onze klanten hiervoor komen kunnen we dat direct bieden. Nu we geen franchisenemer meer zijn hebben we de vrijheid om onze winkel in te richten zoals wij dat willen. We bieden in vrijwel elke groep een Your Organic Nature product aan. Deze mooie lijn zie je in de hele winkel terug. Het wordt beschouwd als ons huismerk met een goede kwaliteits/prijs verhouding.”
Klein maar fijn
Positief punt dat Marlies aanhaalt is het feit dat Udea ook heel goed rekening houdt met de winkeliers die een kleinere winkel hebben: “Ze zijn natuurlijk het moederbedrijf van Ekoplaza, maar wij tellen net zo goed mee. Vooral op vers gebied kijken ze steeds hoe wij minder derving kunnen hebben. Ze denken mee in de processen en komen dan met een oplossing, zoals kleinere kratjes. Je zou denken dat ze zoveel mogelijk proberen te verkopen, maar juist toen we overstapten hebben we samen ons hele assortiment nagekeken en ge-updatet. Door de winkel iets anders in te richten ontstond er meer verkoopruimte. Toch was het advies juist een kleiner assortiment te nemen. Daarmee valt dat wat in je winkel staat veel beter op. Bij Udea ervaren we dat we maar hoeven te roepen en ze staan voor ons klaar. Er is altijd iemand die onze vraag zo snel mogelijk kan beantwoorden.”
Food & Healthfestival
Marlies en Kim mogen dan een en kleine speler zijn, op regionaal gebied scoren ze groot: “Kim heeft een grafische opleiding gedaan, dus die houdt de Facebookpagina bij en doet al onze PR-uitingen. Onder meer voor ons Food & Health Festival dat we dit jaar voor de derde keer organiseerden. Voor het eerst deed ook het gezondheidscentrum De Vlindertuin uit de buurt mee. Op Zondag 21 mei stonden er 40 kramen in twee grote tuinen. In de ene tuin staan de therapeuten uit de regio. In de andere tuin kookt een kok de lekkerste gerechten en staan onze leveranciers, zoals Weleda, Frenchtop, Provamel en Zonnemaire. Zo hoort de klant het verhaal direct van de leverancier. Die transparantie is heel belangrijk. Voor de consument én voor ons als winkelier. Ook daarom doen we graag zaken met Udea. Zij zijn heel transparant en hebben geen geheimen over oorsprong of prijzen. Dan weet je waar je aan toe bent. En dat is fijn.”