Een strategische aanvulling op het bestaande assortiment plantaardige drinks. Met deze introductie speelt Noomi in op de groeiende vraag naar plantaardige alternatieven en biedt zij een concurrerend geprijsd product, zonder concessies te doen aan kwaliteit.
Strategische marktpositie
De recente prijsstijgingen in het plantaardige segment, veroorzaakt door gestegen productiekosten en de toegenomen verbruiksbelasting, hebben een gat gecreëerd in het entry-level segment. Noomi springt hierop in met scherp geprijsde producten, zónder in te leveren op kwaliteit. Dit stelt u als retailer in staat om competitief te blijven tegenover reguliere supermarkten, die hun plantaardige assortiment steeds verder uitbreiden.
Goede kwaliteit, scherp geprijsd
Het nieuwe assortiment bestaat uit zes ongezoete varianten: haver, haver barista, soja, amandel, rijst en rijst-kokos. Later dit jaar komt daar nog een zevende bij: de Haverdrink suikervrij. Deze suikervrije haverdrink bevat werkelijk geen enkele suiker, zelfs geen van nature aanwezige suikers uit haver. De producten worden gemaakt in Italië, waar men al decennialang ervaring heeft met het produceren van plantaardige drinks en bestaan grotendeels uit ingrediënten van Europese herkomst. Dat vakmanschap proef je terug in de kwaliteit: zo bevat de baristavariant maar liefst 16% haver en heeft hij uitstekende opschuimeigenschappen.
Trends in het plantaardige drankenschap
Plantaardige dranken ontwikkelen zich razendsnel: wat ooit begon als nicheproduct voor mensen met allergieën of veganistische levensstijl, is nu uitgegroeid tot een volwaardige mainstream categorie. Steeds meer mensen wisselen bewust af tussen dierlijke producten en plantaardige alternatieven. Haver voert op dit moment de markt aan, met een marktaandeel van 47% in Nederlandse supermarkten en een groei van 19%. Vooral baristavarianten zijn populair, met een indrukwekkende stijging van 21%. Daarnaast zien we voor het biospeciaalzakenkanaal amandel-, rijst- en sojadranken als belangrijkste hardlopers. Voor de komende jaren zien wij vooral veel groeipotentie in kokosdranken.
Ondersteuning voor retailers
Om de introductie te ondersteunen, bieden we aantrekkelijke introductiekortingen en POS materiaal voor Promotiepartners. Door Noomi granendranken op te nemen in uw assortiment, speelt u niet alleen in op een groeiende markttrend, maar biedt u uw klanten ook een kwalitatief hoogwaardig alternatief tegen een concurrerende prijs. Dit versterkt uw positie als biologische specialist en voorkomt dat consumenten voor hun granendranken uitwijken naar reguliere supermarkten.
Grijp deze introductie om te cross-sellen
Noomi granendranken bieden uitstekende cross-selling kansen binnen uw winkel. Combineer ze met herkenbare producten waardoor klanten direct zien waar je ze voor kunt gebruiken.
- Haver: is romig en mild van smaak. De baristavariant is vooral voor (ijs)koffie een populaire keuze, omdat het goed schuimt. Combineer bijvoorbeeld met Biocafe koffie en Mjam koekjes.
- Rijst-kokos: is romig en heeft een uitgesproken kokossmaak. Het wordt vaak gebruikt in Aziatische gerechten, romige sauzen en desserts, maar is ook enorm populair in de chai- of matcha latte. Combineer dus met chai- en matchaproducten.
- Amandeldrink: heeft een zachte, nootachtige smaak. Ideaal voor smoothies, desserts en voor havermoutpap. Combineer bijvoorbeeld met ontbijtgranen.