Biologisch eten wordt steeds gangbaarder. Wat begon in kleine alternatieve verkooppunten is gewoon geworden in supermarkten, kantines en restaurants. Vroeger had je nogal wat uit te leggen als je koos voor onbespoten, tegenwoordig is het voor velen niet meer dan normaal. Gelukkig maar. Hoe is het allemaal zo ver gekomen?
Door de hongersnood in de tweede wereldoorlog en de geboortegolf na de oorlog kwam de nadruk in de Nederlandse landbouw op de productiehoeveelheid te liggen. Intensieve landbouw en het gebruik van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen leidden tot een hogere opbrengst, zo was de gedachte. Al snel bleek dat de gevolgen van deze intensieve landbouwmethoden funest waren voor veel insecten vogels en vissen. Als reactie hierop komt aan het eind van de zestiger jaren de biologische landbouw op gang. Steeds meer mensen, waaronder veel landbouwers, maken zich zorgen om de wijze waarop met het milieu wordt omgegaan. Uit bezorgdheid over het milieu nemen veel boeren de stap naar ‘biologisch’ wat toen zoiets betekende als dat er geen 'onnatuurlijke' producten als kunstmest of bestrijdingsmiddelen gebruikt mochten worden. Deze boeren stonden eigenlijk aan de basis van de biologische teelt in Nederland. Pas later is 'biologisch' ook bij consumenten in beeld gekomen. In de jaren zeventig wordt het geruchtmakende bestrijdingsmiddel DDT verboden en ontstaan er meerdere initiatieven waarbij op milieuvriendelijke wijze voeding wordt geproduceerd. Het EKO-Keurmerk wordt in het leven geroepen, waardoor de term biologisch wordt gedefinieerd en beschermd. In de jaren tachtig en negentig komt de nadruk steeds meer te liggen op 'gezond leven' en op 'milieuvriendelijke producten'. Het biologisch landbouwareaal groeit. Biologische producten worden langzaamaan logischer en zijn ze op steeds meer plekken verkrijgbaar.
Ondertussen zijn we in 2017 aangekomen. Klimaat en dierenwelzijn spelen een grote rol. De Nederlandse consument verandert. De markt verandert. Ook vandaag nog gaan steeds meer mensen voor biologisch. Er wordt steeds bewuster gewinkeld. Online boodschappen doen is niet meer weg te denken. De consument van nu wil weten wat ze koopt en eet, transparantie is een belangrijk goed geworden. Biologische producten zijn in ruime mate beschikbaar. Doordat biologisch volwassen is geworden is zij ook een belangrijke speler op de markt geworden. Waar biologisch vroeger vooral door ideologie gedreven werd zien we dat commerciële motieven een steeds grotere rol zijn gaan spelen.
In de biologische speciaalzaken is het anders kiezen. Wat u ook kiest, het is telkens biologisch. Transparantie staat hierbij hoog in het vaandel. We blijven er naar streven dat de boeren en producenten een eerlijke prijs krijgen. Door het maken van afspraken over prijs, volume en kwaliteit kunnen we de telers, en zij ons, een garantie bieden. En kunnen wij en zij ook op langere termijn biologisch blijven werken. En daarbij blijven we ook aan de consument denken; smaak, authenticiteit en kwaliteit voor een betaalbare prijs op het bord. Met respect voor mens, dier en milieu. Net als toen.
Bron: Jos van Duinen