Om in de categorie Aardappelen, Groente en Fruit de beste kwaliteit te garanderen, zijn er in de afgelopen jaren veel extra maatregelen genomen. Een van de belangrijkste stappen die is genomen, is de structuur die wij hebben aangebracht in onze keuring. Met behulp van de software QCOne wordt ieder product volgens een vast stramien gekeurd, zodat we op meer specifieke punten kunnen keuren.
Hierdoor zien we nu beter trends en door onze keur aan de kwaliteitsmeldingen te koppelen, zien wij welke specificaties zorgen voor specifieke afwijkingen. Waarin we in het verleden nog weleens te positief keurden en een kleine afwijking toch accepteerden, is er nu heel duidelijk te zien wat het effect kan zijn. Hier leren we van en dit zorgt ervoor dat we al vanaf de keur bij binnenkomst een goede schifting maken tussen de producten die we afkeuren en welke we accepteren. Inmiddels zien wij een mooie daling in het aantal kwaliteitsmeldingen, maar helaas blijven er toch altijd nog een aantal over.
Kwaliteitsmeldingen melden via contactformulier
Om de volgende stap te kunnen maken, zouden wij zeer geholpen zijn als wij meer inzicht krijgen in het resultaat van onze uitgeleverde producten. Via het contactformulier is het mogelijk om een beschrijving van de kwaliteitsmelding te geven, maar ook om een foto mee te sturen. Wij vragen om, wanneer mogelijk, altijd een foto mee te sturen, zodat we de meldingen goed kunnen beoordelen.
Met een foto kijken wij bijvoorbeeld naar de type schimmels of verkleuringen, waarmee we snel kunnen zien wat de reden is. Het zit soms in detail: soms gaat het over een temperatuur-probleem, soms om een specifieke ziekte en soms om een besmetting of kneuzing. Deze verschijnselen lijken op elkaar, maar de oorzaak is compleet anders.
Met foto’s kunnen we het specifieke probleem signaleren en oppakken en daarmee ervoor zorgen dat er nog minder kwaliteitsmeldingen ontstaan. De wijze waarop het beste een melding kan worden gemaakt, inclusief foto’s, leggen wij graag uit in deze video.