Afgelopen maand zijn er diverse klachten binnen gekomen over de kwaliteit van een aantal producten. Deze zetten wij voor u op een rijtje. Ons advies is om onderstaande producten in de winkel na te kijken.
Kwark van Weerribben: bolstaande verpakkingen
Al sinds langere tijd komen er met enige regelmaat klachten binnen over het bol staan van de kwark verpakkingen van Weerribben Zuivel en Zuiver Zuivel. Deze producten komen uit dezelfde (Weerribben) fabriek. In samenwerking met Weerribben kijken we hoe we dit probleem kunnen oplossen.
Toelichting Weerribben:
Dit blijkt een zeer hardnekkig probleem te zijn, waarvan de oorzaak lastig te achterhalen is. De microbiologische uitslagen van de kwark zijn goed, dus dat is niet de oorzaak van de bolling.
Aangezien de productiemethode van de Zuiver Zuivel kwark en Weerribben kwark geheel verschillend is, zijn we op zoek gegaan naar de overeenkomsten om de oorzaak te achterhalen. In beide merken wordt hetzelfde zuursel gebruikt om de melk aan te zuren. We hebben testen gedaan met een ander kwarkzuursel, maar de smaak en consistentie van deze kwark waren zodanig afwijkend dat we deze producties niet geschikt vonden om uit te leveren.
In de afgelopen weken heeft onze zuurselleverancier nader onderzoek gedaan naar de bolle deksels, wat een zeer ingewikkeld onderzoek is. Onze zuurselleverancier bevestigt inmiddels dat er sprake is van een naverzuring / gasvorming in de beker. Dat wil zeggen dat er na het afvullen in de beker nog een zuursel actief is, wat gasvormend is. Normaal hoort dat gasvormend zuursel er niet in te zitten. De zuurselleverancier doet hier op dit moment nader onderzoek naar. Wellicht dat bij het doorkweken van het zuursel bij de leverancier een andere zuurselstam is uitgegroeid.
Om het symptoom van bolle deksels snel te bestrijden koelen we de kwark nu in line. Daardoor zou de naverzuring / gasvorming een stuk minder / afwezig moeten zijn. We hopen dat we samen met zuurselleverancier nu de oorzaak snel achterhalen, zodat we dit probleem voor goed kunnen voorkomen.
Helaas wordt de bolling/gasvorming pas na enkele dagen zichtbaar. Daardoor kan het soms helaas nog voorkomen dat er bolle verpakkingen in de winkel ontstaan. Onverkoopbare producten kunnen worden vergoed via onze afdeling verkoop.
Diverse andere klachten
Er zijn diverse producten waar enkele klachten over zijn gekomen. Bij eigen controle kunnen we dit niet altijd terugvinden. Echter zien we wel de problemen bij het retour halen van de specifieke producten. Om deze reden vragen wij de volgende producten in de winkel na te kijken om te zien of u de problemen ook heeft.
Bestelnummer |
Naam / Merk |
Gemelde klachten |
5004930 |
Havermuesli – De Halm |
Bevat spinsel en motjes |
5003438 |
Sesam crackers - Zonnemaire |
Een muffe geur en smaak (THT 23-01-18) |
5008156 |
Spelt Volkoren Pepernoten |
Ranzige smaak |
Indien de klachten worden herkend, kunnen de producten worden afgekeurd en vergoed worden via onze afdeling verkoop.
Afbakbroodjes in de BioBox
Ondanks een zorgvuldige sortering kan het toch nog voorkomen dat er afbakbroodjes van Zonnemaire in de BioBox zitten die zijn gaan schimmelen. Dit komt dan door een gaatje in de verpakking die tijdens het logistieke traject erin is gekomen. Uiteraard worden deze vergoed, maar ons advies is daarom om deze producten net iets ruimer in voorraad te nemen.