Het succes van een kaasafdeling is voor een groot deel afhankelijk van de grootte van de afdeling, de bezetting en de kennis van de medewerkers. Maar als u dat allemaal niet tot uw beschikking hebt, hoe kunt u dan toch een kaasafdeling neerzetten waar klanten voor willen omfietsen?
Verdeel uw aandacht slim
“Een goed lopende afdeling valt of staat met enthousiaste medewerkers achter de toonbank. Zorg daarom dat u actief bent als het druk is in de winkel. Veel winkels snijden ‘s ochtends als het nog lekker rustig is en leggen de kaasbak dan helemaal vol. Begrijpelijk, maar daarmee mist u de connectie met uw klant. Ziet u een klant zoeken? Spring achter de toonbank, leg nog snel even een paar stukjes kaas recht en vraag of u kunt helpen. Een kaas met een plekje? Snijd hem in blokjes voor een proeverij. De makkelijkste manier om bij te dragen aan beleving.”
Zorg dat u kennis achter de hand hebt
“Wij zien kaas als een destination category; u moet ervoor willen omfietsen. Dan mag kennis uiteraard niet ontbreken. Daarom hebben we de onze kennis over kaas in een handboek gebundeld waarmee iedere medewerker eenvoudig antwoord kan geven op veelgestelde vragen. En er staan ook veel praktische dingen in, zoals welke snij- en presentatiemiddelen u het beste kunt gebruiken, hoe de vacumeermachine werkt en hoe u het beste een etiket kan plakken. Uiteindelijk gaat er natuurlijk niets boven een echt goede kaastraining. We willen dit binnenkort gaan organiseren, zodat er op verschillende momenten in het jaar mogelijkheden zijn om zo’n training te volgen.”
Denk aan uw cross-selling
“Over het algemeen verkopen Goudse kazen zichzelf, maar de kaasspecialiteiten vragen om wat meer aandacht. De klant wil hierbij geïnspireerd worden. Zorg daarom allereerst voor voldoende variatie. Van alle soorten kaas (geit, wit, rood, blauw en hard) moet er minstens één variant beschikbaar zijn. Zo kan de consument altijd een mooi kaasplankje samenstellen. U kunt de verschillende soorten kaas bij ons ook in voorverpakte gesneden stukken inkopen. Zo hoeft u niet per se een hele kaas te kopen en kunt u makkelijker variëren. Match ze met borrelproducten, zoals olijven, tapenades, droge worsten en salades. Heeft u een houten plank boven de kaasbak? Benut hem dan voor cross-selling. Kaasfondue, kaasmessen, vijgenbroden en chutneys, maar ook de babykazen doen het altijd goed op deze plek.”
Maak de kaasbak overzichtelijk
“De meeste consumenten lopen eerst naar de Goudse kazen en
vervolgens pas naar de kaasspecialiteiten. Houd in uw schappenplan rekening met deze looproute. Door zoveel mogelijk doublures uit het Goudse kazen assortiment te halen, voorkomt u keuzestress en creëert u ruimte voor mooie buitenlandse kaasjes en de combinatie met tapas. Zo geeft u de kaasafdeling ook echt de aandacht en krijgt deze destination category wat het verdient. Ik ben ervan overtuigd dat dit een goede boost gaat geven aan uw omzet.”