De consument is om en gaat voor biologische producten gedreven vanuit de gedachte dat het beter voor de eigen gezondheid is. Alle supermarkten spelen hier inmiddels erg goed op in. Afgelopen week was Lidl volop in het nieuws dat Bio veel goedkoper kan. Beetje jammer dat het een in/out actie was en dat er van de 60 producten nu nog maximaal 10 in de winkel liggen. Feit blijft dat we er allemaal flink last van hebben en dat de meeste winkels klanten verliezen aan de supermarkt.
Het antwoord is niet eenvoudig te vinden, maar verdedigen is in ieder geval nodig. Er wordt hard getrokken aan de merken die groot zijn geworden in de biologische speciaalzaak. AH is daar vorig jaar al mee begonnen met een apart schap met merken uit de natuurvoeding, veel merken zijn inmiddels weer gesaneerd en die komen van een koude kermis thuis. Positie in Natuurvoeding verknald en niet succesvol in de supermarkt. Udea is ook meerdere malen benaderd om te leveren aan de supermarkt met de merken uit de natuurvoeding. We hebben deze vraag altijd afgewezen.
Toch zien we “onze” merken steeds vaker verschijnen buiten de natuurvoeding en dat vinden we een ongewenste ontwikkeling. We zijn dan ook blij met maatregelen en acties van de Biowinkel Vereniging die erop gericht zijn via een convenant onze merken bij de specialist te laten. Bundeling van onze krachten is noodzakelijk om onze positie te versterken.