Beste klant,
Op dit moment worden we allemaal geconfronteerd met extreem hoge kosten en torenhoge inflatie. Belangrijkste oorzaken zijn de gevolgen van de Corona epidemie en de oorlog in Oekraïne. Als consument voelen we dit direct in onze portemonnee, maar ook elke partij in onze keten heeft hier dagelijks mee te maken. We zien dit momenteel het meest extreem terug in personeelskosten, huur, energie en brandstof. Naast hopen dat men in Oekraïne snel tot een vreedzaam einde van de oorlog komt, gaan we wel per direct handelen om de keten gezond te houden.
Komende weken zullen we wekelijks een fors aantal consumentenprijzen verhogen. Doelstelling is om de winkelmarge met 1% a 1,5% te verhogen om in ieder geval een deel van de extra kosten te dekken. We verwachten geen impact op uw en onze concurrentiepositie, de gehele markt is immers volop in beweging. Wanneer prijzen in de toekomst weer normaliseren en onze concurrentiepositie daarom vraagt zullen we de marges weer normaliseren.
Om de stijgende brandstofkosten deels te compenseren zullen we gelijktijdig de stopkosten verhogen. Op basis van de huidige prijzen, moeten we de stopkosten met € 5,- verhogen om de extra brandstofkosten te dekken. De stopkosten zullen we de komende 4 weken met één euro per week verhogen, gelijktijdig met de aanpassing van de consumentenprijzen. Onderaan de streep gaat uw rendement op onze leveringen hiermee stevig verbeteren. Wanneer de brandstofprijzen het toelaten, zullen we de stopkosten direct weer verlagen!
Bij verschillende leveranciers worden we geconfronteerd met prijsverhogingen die per direct ingaan. Leveranciers beroepen zich vaak op “force majeure” bepalingen (overmacht), waardoor er niet geleverd wordt zonder dat wij een hogere prijs te accepteren. We zijn op dit moment met meerdere leveranciers in gesprek over gestegen kosten en de te verwachten ontwikkelingen de komende weken/maanden. We voeren deze gesprekken met wederzijds respect, zullen waar noodzakelijk meebewegen maar blijven zeer kritisch kijken naar andere mogelijkheden om de extra kosten te absorberen. Dit kan onder andere zitten in actie- en promotie strategie, volumes bundelen en verdere optimalisatie van de supply chain. Udea voert prijswijzigingen van leveranciers door in haar verkoopprijzen, de margeoptimalisatie heeft enkel invloed op de consumentenprijzen.
Komende maanden of zelfs jaren verwacht ik dat niet prijs, maar beschikbaarheid het belangrijkste issue zal zijn. Producten als zonnebloemolie en granen komen veel uit Oekraïne en Rusland, hoewel wij daar zelf nauwelijks producten vandaan halen. De situatie daar heeft echter wel direct impact op de totale wereldhandel en daarmee beschikbaarheid en prijzen. Granen moeten in de komende weken ingezaaid worden, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit ook gaat gebeuren in Oekraïne. In andere landen zien we al dat telers kiezen voor het inzaaien van granen ten koste van bijvoorbeeld suikerbieten en groentegewassen. Dit heeft vanzelfsprekend weer direct gevolgen voor de beschikbaarheid en prijzen van die productgroepen.
Wij blijven constant met onze vaste partners in gesprek om beschikbaarheid te borgen. Nog meer dan voorheen zullen we ons ver vooraf moeten committeren aan prijzen en volumes. Met onze telers in Nederland werken we al jaren op die manier samen omdat we dit zien als een mooie manier om de keten te verbinden. Ook voor andere productgroepen zullen we ons nog nadrukkelijker en verder in de keten bewegen. Op basis van een goede relatie en begrip voor elkaars uitdagingen, zullen we zorgen voor voldoende handel tegen eerlijke prijzen.
Mocht u vragen hebben over bovenstaande, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Stephan Blommendaal