Pasen, Sinterklaas, Kerst, Moeder- en Vaderdag, Valentijn: het zijn perfecte momenten om het bijzondere assortiment in de schijnwerpers te zetten. Tijdens deze feestdagen en speciale gelegenheden zijn mensen vaak meer thuis, waar ze samen ontbijten, lunchen of borrelen.
Seizoensproducten maken de sfeer
Van paashaantjes en oranje tompoezen tot hartvormige brownies omhuld met chocolade en eetbare rozenblaadjes: deze producten zorgen niet alleen voor een feestelijke beleving op tafel, maar dragen ook bij aan de sfeer in de winkel. Speciale broden voor op de borrelplank met verrassende smaken, doen het bij iedere speciale gelegenheid goed. U zou denken dat deze standaard in het assortiment moeten zitten, maar de tijdelijke beschikbaarheid maakt ze juist extra aantrekkelijk voor klanten. Het ‘nu of nooit’-gevoel stimuleert impulsaankopen.
Trends en ontwikkelingen
Om klanten steeds weer te verrassen, kijkt Bakkerij Van der Westen regelmatig naar internationale trends. Een van de producten bovenaan hun verlanglijstje is de Panettone. Dit is een zoet, fruitig brood uit Milaan dat vaak rond Kerst als geschenk wordt gegeven. Er wordt al fl ink proefgebakken om hopelijk eind van het jaar een Panettone met een goede versbeleving te kunnen introduceren. De verpakking speelt hierbij een grote rol: een mooie doos met feestelijke strik maakt het cadeau helemaal af. Daarnaast groeit de vraag naar glutenvrije producten. Het bakkersteam onderzoekt voortdurend of seizoensspecials ook glutenvrij gemaakt kunnen worden. Voor cake kan dat bijvoorbeeld prima.
Tip: Hoe makkelijker het voor klanten wordt om zich een voorstelling te maken van de paasbrunch, hoe sneller ze tot aankoop overgaan. Daarnaast kunt u met proeverijen in de winkel de aandacht trekken.
Maak het klanten makkelijk
Een slimme presentatie doet wonderen. Laat producten zien zoals ze ook in de folder staan en combineer verschillende lekkernijen om klanten te inspireren. Zo zien ze direct hoe ze een feestelijke presentatie kunnen maken. Daarnaast kunt u met proeverijen in de winkel de aandacht trekken. Ook POS materialen* kunnen helpen om de seizoensspecials duidelijk onder de aandacht te brengen. Hoe makkelijker het voor klanten wordt om zich een voorstelling te maken van het eindresultaat, hoe sneller ze tot aankoop overgaan. Vergeet niet om ook online kanalen te benutten om inspiratie te delen met aantrekkelijke foto's en tips voor presentatie!
Slim inkopen voor versheid
Kies liever voor een aantal seizoensproducten en variatie tussen de seizoenen dan dat je breed inkoopt. Met de omzetcijfers van vorig jaar kunt u een goede inschatting maken voor de voorinschrijving, maar koop niet te veel in. Vooral voor stollen en staven geldt: hoe verser, hoe lekkerder. Bijbestellen kan altijd nog. Zorg ook voor wat extra producten om te laten proeven in de winkel, want niets verkoopt beter dan een goede smaakervaring! Met een goed doordacht seizoensassortiment speelt u in op de behoeften van uw klanten en geef u ze precies wat ze zoeken: smaakvolle inspiratie voor bijzondere momenten. De brood- en banketspecialiteiten van Bakkerij van der Westen worden uitsluitend geleverd aan bestaande klanten. Wilt u klant worden? Mail naar verkoop@zonnemaire.nl