‘Biologisch van de beste kwaliteit’ is bij Udea geen inhoudsloze kreet. Een gespecialiseerd team houdt voortdurend in de gaten of er aan alle kwaliteitsregels wordt voldaan. Van de interne procedures tot de verplichte beoordeling van leveranciers. Daarvoor staan de teamleden dagelijks in contact met hun ‘klanten’: interne afdelingen, leveranciers én winkeliers. Met als streven de kwaliteits-lat steeds weer een stukje hoger te leggen.
“Vooraf de procedures vastleggen en achteraf toetsen of het inderdaad goed gaat. Dat is onze primaire taak,” vat Steven IJzerman het werk van zijn afdeling samen. Het kwaliteitsteam telt in totaal zes personen. Dat is inclusief Biofresh-collega Eddy de Pauw die in België verantwoordelijk is voor alle kwaliteitszaken. Steven geeft als kwaliteitsmanager leiding aan het Nederlandse team.
Regels vertalen
Binnen het team zijn de taken duidelijk verdeeld. Maarten van der Linden en Lorenzo van Nistelrooij, beiden QA/QC-officer, buigen zich over de kwaliteitsbeheersing. Zij vertalen de wet- en regelgeving naar procedures voor alle werkzaamheden binnen de organisatie, zodat aan alle verplichte wet- en regelgeving wordt voldaan. Steven: “Denk daarbij aan de wetgeving voor voedselveiligheid, de biologische wetgeving en de BRC-norm (British Retail Consortium), de kwaliteitsstandaard voor voedselverwerkingsbedrijven. Achteraf controleren we of er inderdaad volgens die procedures wordt gewerkt. Waar nodig kijken we samen met afdelingen naar mogelijkheden tot verbetering. Dit doen we voor de groothandel, voor onze productielocaties - de snijderij en de keuken – en voor alle winkels die onder eigen beheer vallen.”
Vragen en klachten
Belangrijk aanspreekpunt voor leveranciers en winkeliers, maar ook voor de eigen afdelingen, is Nicole van Creij. Zij behandelt alle vragen of klachten over certificaten, producten en andere kwaliteitskwesties. Ook verzorgt zij de controle van etiketten of de inhoud van marketinguitingen: voldoen de teksten aan de richtlijnen voor voedings- en gezondheidsclaims? Steven: “Als er meerdere klachten over een bepaald product binnenkomen, kan het zijn dat we al het andere werk moeten loslaten. Dan komen we direct in actie, zeker als een product niet bij de consument terecht mag komen. Dat is het mooie van deze afdeling, je weet nooit hoe de dag loopt. Zo kan ineens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op de stoep staan voor een controle. Die dynamiek maakt het werk op deze afdeling juist zo aantrekkelijk.”
Verbeterslag
Het vijfde teamlid, Wilfred Meppelink, is procesmanager. Steven: “Hij brengt de bestaande processen in kaart: wat is de huidige werkwijze, loopt dat goed en is er een verbeterslag mogelijk? Bijvoorbeeld door mensen anders te laten werken of door software-updates te doen. We streven naar de beste, uniforme werkwijze op alle afdelingen. Natuurlijk altijd in overleg met de mensen die verantwoordelijk zijn voor die processen.”
“Dat is een ander leuk aspect van deze afdeling,” vervolgt Steven. “Je werkt met iedereen samen. Met andere afdelingen, met de eigen productiebedrijven en met alle leveranciers en alle winkeliers. Die diversiteit maakt het extra interessant. Zelf buig ik me met andere disciplines nog over duurzame ontwikkelingen binnen het bedrijf en over veiligheid, een belangrijk speerpunt sinds we meer gerobotiseerd werken. Officieel heet onze afdeling in mooi Engels: QHSE wat staat voor Quality, Health, Safety, Environment. Dus ook daar richten we ons op.”
Speerpunten
“Voor de komende tijd hebben we twee speerpunten. We gaan de samenwerking Nederland-België over en weer versterken. Daarin werken Eddy de Pauw en ik nauw samen. We richten ons op een gezamenlijke kwaliteitscultuur en willen alle medewerkers nog meer kwaliteits-minded maken. Als tweede gaan we het contact met leveranciers voor beide landen uniform maken. Zowel Udea als Biofresh zijn verplicht aan te tonen dat we met betrouwbare, gecertificeerde leveranciers werken. Dan is het wel zo handig als we die beoordeling in één keer voor zowel Nederland als België kunnen uitvoeren. Dan hoeven leveranciers niet twee keer alle documentatie aan te leveren.”
Tot slot wil Steven alle leveranciers en winkeliers met een klacht of vraag nog op het hart drukken: “Bel of mail gerust. Ons adres is kwaliteit@udea.nl, telefoonnummer
+31 413399486.