Zo word je écht gelukkig van chocolade
Het assortiment van Udea’s eigen merk ‘Happy Chocolate’ krijgt binnenkort een fikse uitbreiding. Een goed moment om de uitstraling van de repen en andere lekkernijen onder handen te nemen.
Happy Chocolate heeft de ambitie haar naam eer aan te doen. Iedereen moet het geluk van chocolade kunnen ervaren: de consument, maar ook de cacaoboeren en hun families. “De oude zilveren verpakkingen sloten niet goed aan bij deze boodschap. De wikkels waren helemaal niet zo happy”, zegt category manager Kelly Wubbolts. “De oude verpakking was niet meer van deze tijd, tegenwoordig zie je juist veel kleur en grafische verpakking in het chocolade schap.”
Rebranding
Een grote uitbreiding van het aantal verkrijgbare chocoladerepen was voor Udea een mooi aanknopingspunt om een volledige rebranding van het merk te realiseren. “Tot op heden hadden we drie repen in ons assortiment. Dat is best weinig als je kijkt naar de kansen die er in de Benelux zijn voor bio en Fairtrade cacaoproducten. Je ziet dat alle grote merken een breed en diep assortiment met veel keuze aanbieden. Happy Chocolate staat voor de allerlekkerste chocolade tegen een eerlijke prijs. De cacao wordt op een verantwoorde manier verbouwd, met respect voor de natuur. Fairtrade chocolade, dus iedereen in de productieketen ontvangt een eerlijke prijs. De waarden waar we met dit merk voor staan blijven hetzelfde, maar het nieuwe assortiment en de uitstraling sluiten nu veel beter aan bij dit verhaal.”
Fairtrade
Fairtrade helpt boeren een betere plek in de handelsketen te verwerven. De gegarandeerde minimumprijs die ze voor hun producten krijgen zorgt voor een betrouwbare bron van inkomsten. Zo kunnen ze investeren in een duurzame toekomst door bijvoorbeeld het verbeteren van productiviteit, kwaliteit, educatie en gezondheidszorg. Het biologisch keurmerk vult het Fair trade keurmerk verder aan op het gebied van milieu-, natuur- en diervriendelijke werkwijze. Een krachtige combinatie.
Echt happy
“Als category manager ben je je onder andere betrokken bij de sourcing, productsamenstelling en afspraken met leveranciers. Ik heb hierbij nauw samengewerkt met Anne van Woudenberg van het brand management team.” Anne: we hebben het proces rondom de rebranding van A tot Z in eigen hand. Dat hebben we in samenwerking met een gerenommeerd designbureau gedaan. Uit de eerste designvoorstellen stak dit voorstel er met kop en schouders bovenuit, het is opvallend en verhoogt de naamsbekendheid. Alle visuele componenten zijn nu gericht op het zo goed mogelijk overbrengen van de merkboodschap. We hebben gekozen voor een sterk kleurenpalet met vrolijke typografie. Nu is Happy Chocolate ook écht happy.”
Plant een boom
We betalen een eerlijke prijs aan onze cacaoboeren en doneren per verkocht product een extra bijdrage aan het Agroforestry project. Dit herbebossingsproject, ook wel agroforestry genoemd, helpt cacaoboeren in Ecuador om op de cacaoplantage ook hout- en fruitbomen te verbouwen. Dit draagt bij aan een evenwichtig klimaat en verbetert de bodemvruchtbaarheid. De dorpen waar de boeren wonen gaan erop vooruit, we stimuleren de biodiversiteit en onze chocolade smaakt er alleen nóg maar beter door. Happy Chocolate: Feel happy to share luck!
Bekijk het assortiment van Happy Chocolate hier