Vader Henrie en zoon Joram Esman zijn eigenaar van Ekoplaza Zaandam. De Ekoplaza-formule is onderdeel van groothandel Udea, die dagelijks zorgt voor aanlevering van het assortiment. Dat was in 1984 wel anders, toen Henrie nog een biologisch buurtwinkeltje had: “Destijds deed ik zaken met diverse groothandels. De ene was voor de droogwaar, de andere voor vlees en groothandel Van den Boogaard, de voorloper van Udea, kwam één keer in de week met verse en diepvrieswaar. Sinds we Ekoplaza-franchisenemer zijn is Udea hoofdleverancier voor alles.”
Bij een familiebedrijf zoals dat van Henrie werken de kinderen vaak van jongs af aan mee in de winkel. Toch had Joram nooit de ambitie om uiteindelijk mede-eigenaar te worden: “Toen Udea mij benaderde om Ekoplaza-franchisenemer te worden, zag ik daar wel brood in. De visie van Ekoplaza past veel beter bij mij. Dankzij de open, transparante formule en de moderne uitstraling van de winkel trekken we een groter publiek aan. En heel belangrijk is dat we als franchisenemers belangrijke ondersteuning vanuit Udea krijgen.” Henrie: “Daar betaal je natuurlijk wel voor, maar die fee is het dubbel en dwars waard. In mijn biologische winkelverleden heb ik dat wel eens anders gezien.”
Inkoopvoordeel en huismerken
Joram: “Als franchiseformule zou ik altijd voor Ekoplaza kiezen. Alles klopt hier: de acties, de folders, het POSmateriaal, de klantenkaart en het klantenmagazine. De producten zijn vrijwel altijd op voorraad en omdat er meerdere winkels zijn, heb je inkoopvoordeel. Een goede constructie waarmee een iets lagere prijs kan worden gehanteerd, dankzij de grotere hoeveelheden die bij de leveranciers worden ingekocht. Dat regelt Udea allemaal voor ons. Daarbij zijn de huismerken die Udea voert een absolute toegevoegde waarde. Dit zijn stuk voor stuk interessante producten met een goede prijs. Zeker met de Your Organic Nature peulvruchten pasta’s onderscheiden we ons van de normale supermarkt. En we krijgen hele goede reacties van klanten over de Ekoplaza pindakaas. Deze bestaat louter uit pure ingrediënten en bevat geen toegevoegde suiker.”
Slimstock met één druk op de knop
“Dagelijks vult Udea ons assortiment aan. Zelfs op zondag!”, zegt Henrie. Zoon Joram vult aan: “Daardoor hebben we een fantastische versafdeling. Sinds kort stuurt Udea bij de groenten en fruit kistkaartjes mee, zodat de klant in één oogopslag ziet waar zijn verse waar vandaan komt. Die transparantie is erg belangrijk voor de beleving in de winkel. Henrie: “Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin vond dat ik naar Udea ‘moest’ vanwege de Ekoplaza-formule. Nu zie ik alleen maar de voordelen: Udea is niet de grote ‘Mijnheer’, maar nog net klein genoeg om persoonlijk te zijn. Zo hebben wij een vaste verkoper en winkelbegeleider. Ook denken ze mee met de winkels. Onlangs ontwikkelden ze het dure ‘slimstock’ systeem: een automatisch bestelsysteem waarmee je in één druk op de knop je voorraad klaar hebt staan. Deed ik vroeger nog twee keer per week een halve middag over de bestelling van droogwaar, dat kan ik me nu niet meer voorstellen!”
Vertrouwd familiebedrijf
Ondanks de mooie, grote Ekoplaza, wil de familie het knusse van de oude zaak zowel mogelijk behouden: “Wij willen de klanten kennen, een kopje koffie kunnen schenken en persoonlijke aandacht geven,’’ vertelt Henrie. Joram: “De kracht van onze winkel is de combinatie van oud en jong. Omdat mijn vader al zo lang ‘het biologische gezicht’ van Zaandam is, zorgt zijn historie ervoor dat onze ‘flitsende’ biologische supermarkt voor de oudere klanten vertrouwd voelt. Mijn inbreng en die van mijn broer, die regelmatig in de winkel staat, zorgen ervoor dat jongere klanten ook prettig winkelen bij ons. Klanten zien ons niet als speler in een keten, maar als vertrouwd familiebedrijfje dat gewoon een mooie winkel runt. Met af en toe proeverijen, zodat ze de producten ook leren kennen. Dat regelen wij zelf, maar Udea faciliteert.”
Eigen bezorgdienst
De familie Esman focust zich nu op het bezorgen van de boodschappen: “Udea regelt dat landelijk al via PostNL, maar ze stimuleren ons om het zelf te doen,” zegt Joram. “Daardoor bouw je een band met je klant op. Wij doen daar een stapje bovenop, door de boodschappen die je in de winkel koopt thuis na te leveren. Dit idee komt naar aanleiding van een klant die altijd op maandag per fiets haar boodschappen haalt. Dat past altijd maar nét. Binnenkort brengen we die boodschappen gewoon bij haar thuis!”